Ferie 2017, del 8

Torsdag 27. juli

Grått vær og elva hadde gått litt ned i løpet av natta. Vi fiska stort sett hele dagen uten at noen var i nærheten av å få noe i håven.

Øyvind, som er en bekjent av Rune, har kommet til Surna for å fiske fra Langhølen og ned til Mogstadhølen. Han kom innom to ganger i løpet av dagen/kvelden for å låne vekt.

Han fikk to fine laks på et tredagerskort, en på 6,2 kg og en på 5,5 kg.

Fredag 28. juli

Elva hadde fortsatt å synke og det så ikke ut til å ha kommet opp noe ny fisk. Det spratt bare på de samme stedene, og noen av fiskene hadde begynt å få farge.

Olav klarte uansett å lure opp en fin sjø-ørret som veide inn rett over kiloen. Det var det eneste som skjedde på fiskefronten denne dagen.

Middagen var Bjørgs Pizza som vi hentet på Brekkøya. God som vanlig, og vi hadde kjøpt så mye at det ble en bit til kveldsmat også.

Lørdag 29. juli

Egentlig hadde vi fiskerett frem til kl.18.00, men Olav syntes det var greit å pakke og reise på formiddagen. Lise Marit og Svein Erik reiste en liten stund etter og tok med seg fiskene hjem.

Fiskekompisene gjorde noen kast øverst i sona, og tok en farvelprat med Mette og Jan Ove som kom innom en tur. Så takket vi for et fint opphold ved Mogstadhølen i år også. En kjapp kaffekopp hos Bjørg på Brekkøya før turen gikk videre vestover.

Dagen endte i Måndalen der vi fikk leid oss den siste hytta som var ledig. Vi fant oss selvfølgelig ei brygge å fiske fra.

Her fikk vi knurr, sypike og blåstål før vi tok kvelden i fint sommervær. Eneste problemet var at naboen hadde fyrt opp med noe rå ved i kulegrillen sin. All røyken dro rett inn i hytta vår så det lukta som en speidertur, men vi sovna allikevel.

Søndag 30. juli

Vi våknet til pøsende regnvær, så vi bråpakket og reiste videre. Etter to lange tunneler fant vi ut at marken sto igjen i kjøleskapet, så det var bare å snu og hente den.

Etter en tur innom Ålesund for en frokostbaguett kjørte vi til Ørsta. Der var det ingen ledig hytte, så vi endte til slutt i Sæbø, ved Hjørundfjorden. Her falt valget på noen supre fjordhytter.

I Sæbø fant vi både Bondalselva, ei fin lita lakseelv, og et søndagsåpent bakeri med de herligste varer.

Utover kvelden fisket vi fra hytteplattingen.

Her dro vi opp berggyylter, blåstål, makrell og lyr før solen gikk ned.

Flott utsikt hadde vi i hvert fall fra plattingen ved solnedgang.

Sent på kvelden fikk Marius opp en ål, som kun ble avbildet før den ble sluppet pent tilbake i sjøen. Dette er for øvrig ny art for året.

Mandag 31. juli

Siste dag av ferien så ferden måtte gå hjemover.

Det var bare vi som tok ferja over Hjørundfjorden denne morgenen. Da var det flere på ferja vi tok fra Hellesylt til Geiranger. Så ble det en liten matstopp på Grotli før turen gikk via Lom og ned i Gudbrandsdalen. Mye trafikk så turen tok litt tid. Denne ferieturen sluttet kl.19 mandag kveld.