Ferie 2023, del 1

Søndag 9.juli

Klokken 08 søndag morgen var bilen fullpakket og klar.

Klare for ferie

Turen startet i år oppover Gudbrandsdalen, over Dovrefjell til Oppdal og ned til Sunndalen. Her hadde vi forhåndsbooket en fin hytte på Furu Laksvald og Campingsenter.

Hytta på Furu camping

Kvelden ble brukt til å innvie ferien med en øl og en akevitt utenfor hytta.

Mandag 10.juli

En glovarm dag fra morgenen av.

Soloppgang i Sunndalen

Vi brukte dagen til å titte på forskjellige strekninger av elva, og gjorde oss litt kjent. Traff også slektninger på butikken da vi var og handlet.

Da YR.no meldte tordenvær og styrtregn, bestemte vi oss for å ikke fiske likevel, og bra var det. Styrtregnet gjorde at det gikk et par ras over riksvegen og ut i elva. Denne ble til en gjørme-elv i stedet for lakseelv i løpet av minutter. Så da ble det til å holde seg ved hytta resten av dagen.

Tirsdag 11.juli

Pakket bilen, vasket hytta og reiste til Surnadal. Var innom Willy Bjørnsrud og leverte fra oss noen sekker med mark, før vi kjørte til Tellesbø fiskecamp hvor vi hadde leid dette palasset:

Tellesbø fiskecamp

Hytta så ut som en brakke fra utsiden, men inni var den fin og med overraskende gode senger. Eneste minuset var kaffetrakteren med muggent innhold.

Vi kjøpte fiskekort på Honnstad og Mogstad fiskelag og tilbragte kvelden ved Honnstad bru. Rune fikk 2 sjø-ørret og var bortpå noe større.

Rune får sjø-ørret

Sjø-ørreten er fredet så den fikk svømme videre, men det var godt å komme i gang med fiskingen.

Onsdag 12.juli

Tok med stengene og reiste tilbake til Honnstad. Fint vær, men lite fisk som ville nappe.

Latmannsfiske

Etter en økt her reiste vi tilbake til Tellesbø og slappet av. Middagen ble inntatt i gapahuken ved elva der det er grill og bålpanne.

Marinert svinefilèt

Etter middagen kjøpte vi oss et døgnkort på Tellesbø og fisket kvelden ut der. Marius hadde på en stor fisk i ca 10 sekunder, før den spyttet ut igjen kroken. Ellers kjente vi noen sjø-ørreter som nappet litt.

Torsdag 13.juli

Våknet til en nokså grå dag i Surnadal, men vi tredde på oss vadeklærne og gikk ut i elva. Regnværet styrket seg etter hvert som dagen gikk.

Fikk besøk av Bjørg, før vi tok en siste time i elva. Rune hadde på en stor fisk i 1 minutt, men heller ikke denne ville være med opp på land. Litt senere fikk han en sjø-ørret på 47 cm. Det var nok noe fisk på vei oppover den stigende elva, og vi hadde flere napp begge to.

Kvelden ble tilbragt i den fine gapahuken med grillmat og bålkos.

Gapahuken på Tellesbø fiskecamp

En kommentar til «Ferie 2023, del 1»

1. De er så flott å få følge dere på deres reise . Vi møtes på lokalet sammen me gamle honstad venner 🎣🎣gleder meg 🎣🎣🎉