Ferie 2023, del 4

Fredag 21.juli

Nok en gang var det tid for å pakke sammen og vaske oss ut av ei hytte. Stor takk til Randi og Jan Egil Mørkedal på Magnillen camping, og familien Nyhuus for et supert opphold i år igjen.

Turen gikk tilbake til Surnadal, hvor vi fôret marken før vi sjekket inn på Thon Hotel.

Thon Hotel Surnadal

Så gikk vi ned igjen og Rune hadde årets frisørtime hos Mette Bjørnsrud. Kvelden ble brukt til å spise Jægerschnitzel på Brekkøya restaurant, før en kick-off i forteltet til Arna og Roar.

Lørdag 22.juli

Etter en god hotellfrokost ble det formiddagskaffe på campingen. Så var det en tur på butikken for å handle inn for de neste dagene. Vi reiste opp til Mogstadbakken(huset) hvor vi skulle bo den neste uken.

Stua på Mogstadbakken

Etter et par timer kom også Olav Myrvang og Jan Vidar Olsen som var med denne uka. Lise Marit og Svein Erik rigget til bobilen nede ved elva.

Lise Marit, Svein Erik, Rune og Marius reiste på gjenforeningskveld for Honnstad camping, mens Jan Vidar og Olav gikk i elva for å prøve lykken.

Gjenforeningsfesten på Korsen Grendahus ble arrangert av Bjørg Janne Hendseth, som også hadde laget et nydelig koldtbord til oss.

Nydelig mat

Det ble en hyggelig kveld, i godt lag med en del av de som tidligere lå fast på Honnstad camping. Her ble det mimring og mange gode, mer eller mindre sanne historier fra tiden på Honnstad.

Etter sammenkomsten tok vi en tur ned til elva, men der var det ingen som hadde fått noe kontakt med fisk.

Søndag 23.juli

Våknet opp til ganske bra vær.

Godvær

Litt utpå formiddagen fikk Jan Vidar opp en liten laks på 1 kg og vi fikk flere små sjø-ørret, men de måtte vi slippe da den er fredet. Håpet og troen var stor.

På kvelden får Olav en pen sjø-ørret på 1,3 kg.

Mandag 24.juli

Nok en fin dag med strålende vær.

Honnstad bru

Midt på dagen får Marius en sjø-ørret på 1 kg. Den satt pent igjennom underleppa og ble raskt sluppet tilbake.

På ettermiddagen fikk Svein Erik en SØ på snaue kiloen.

Svein Erik får sjø-ørret

På kvelden skyet det litt over og det ble litt surere i elva.

Gråvær

Tirsdag 25.juli

En dag med grått vær, men stort sett opphold.

Statue av laksefisker

En tur ned på butikken for nødvendig handling, ellers lite å melde fra denne dagen.

Kvelden ble som ellers brukt til grilling og sosialt samvær i gapahuken innimellom turene i elva.

Onsdag 26.juli

En dag som hadde det meste av vær. Alt fra stekende sol, regnbyger, vind, regnbuer og fugler som stresset rundt i lufta.

På ettermiddagen fikk Svein Erik en sjø-ørret og på kvelden dro Rune inn ukas største fisk.

Laks på Mogstad

Han fikk en kjempefin laks på 1,8 kg.

Laks 1,8kg

Litt senere fikk Marius en sjø-ørret på snaue kiloen og var bortpå et par fisker til. Det gikk nok en del fisker oppover elva denne kvelden uten at vi klarte å få tak i noen flere.

Torsdag 27.juli

Nok en dag med varierende vær. Formiddagen stort sett opphold. Fisket var så som så. Det eneste vi fikk var brunørreter, små sjø-ørreter og flyndrer.

Skrubbe

Svein Erik og Lise Marit pakker og reiser sørover.

Utover ettermiddagen og kvelden ble det våtere og våtere.

Jan Vidar trosset været

Heldigvis hadde Jan Vidar med presenning som han satte opp utenfor gapahuken slik at alle satt tørt. I tillegg fyrte vi bål ved siden av. Bjørg kom og grillet pølser til oss på kvelden så vi led ingen nød.

Fredag 28.juli

Sola var tilbake og vannstanden i elva var god, men fisken uteble.

Perfekt vær og elv

Vi prøvde oss oppover i strømmen og nedover mot sonen nedenfor. Trasket elv og jorder opp og ned helt uten resultat.

Vi prøvde lykken til langt ut på kvelden. Dette var tydeligvis ikke vår dag og kveld.

Kveldsfiske

Lørdag 29.juli

Da var det over for i år. Håper på bedre lykke i 2024.

Ryddet og vasket oss ut av Mogstadbakken. Så pakket vi ned presenning og ryddet oss ut av gapahuken.

Snart ryddet gapahuk

Olav og Jan Vidar reiser først ned igjen til setra i Gudbrandsdalen og en time senere reiser Rune og Marius hjemover.

Etter 130 mil, noen fisk, mange gode venner, gode historier, litt juging, og mye god mat og godt drikke var sommerferie-turen over for i år.