Ferie 2020

Del 1, lørdag 4.juli

Klokken 08 lørdag morgen reiste vi fra Råholt med en godt pakket bil og feriestemning.

Feriepakket bil

Turen gikk rett opp til Surnadal og Brekkøya camping der vi overleverte 3 kg meitemark. Vi leide ei skrøpelig hytte med knirk og svikt i gulvet, råtten trapp og generelt behov for oppgradering. Rabattert pris kr. 650,- + tvungen sluttvask kr. 350,- Prisen står ikke i stil med opplevelsen.

Surna

Elva lå der blank og fin i sommersola, men vi er jo ikke fiskeinteresserte så vi bare tittet.

Kvelden ble holdt i hyggelig selskap hos Mette og Jan Ove.

Søndag 5.juli

Turen gikk videre nord-vestover med ferja fra Halsa til Kanestraum.

M/S Eresfjord

Etter ferja kjørte vi ca 1 mil til Magnillen Camping hvor vi leide oss en hytte som var betydelig billigere enn den forrige, og mye koseligere. Der ble vi som sist møtt av de hyggelige eierne, og ikke minst Frank Nyhuus og hans familie. De er alltid hjelpsomme og trivelige å snakke med.

Utsikten fra hytta

Været var fint da vi ankom campingen, men det skyet over og blåste mer til kvelds. Vi måtte likevel prøve noen kast fra moloen. Det endte med en liten lyr og to små sei før vi tok kvelden.

Mandag 6.juli

Regnvær og vind preget det meste av dagen. Vi benyttet anledningen til sightseeing og en tur på matbutikken.

Litt utpå dagen lettet været litt og Rune tok med seg stanga bort på ei brygge. Etter kun kort tid kom øsregnet, og han kom gjennomvåt tilbake. Han hadde klart å dra opp noen småsei før uværet traff.

Litt utpå ettermiddagen banket det på døra til hytta, men jeg regnet med at det var noen kjente så jeg lå rolig på sofaen og sa «Ja». Inn kom to karer jeg aldri hadde sett før og begynte å snakke om elver og laks. Det viste seg å være noen fra området som hadde lest bloggen, og som ville tipse oss om fiskemuligheter i nærheten. Alltid hyggelig når folk vil komme og snakke om fisking, og fortelle om steder og muligheter.

Etter dette besøket gikk Rune ut med liten krok og mark.

Resultatet ble flere bergnebb, grønngylt og berggylt som han nappet opp på kort tid ute på trebrygga.

På kvelden ble det en liten tur på moloen, hvor jeg gjorde et kast og satte bort sluken i noe tang. Rune fikk en makrell og noen småsei.