Hallingdalselva

I helga var fiskekompisene bedt med Cato «kytefiskern» Pettersen til hans favorittsted, Trillhus i Hallingdal.

Trillhus og Hallingdalselva

Reiste opp torsdag morgen, og rigget oss kjapt til i hytta før vi kom oss i elva.

Rune og Cato venter på ørreten

Første kvelden var det Cato som klarte å få opp flest ørreter. Det hjalp nok litt at han var kjent i elva, og visste hvor og hvordan han skulle lure fisken. Den største ørreten veide 1,2 kg, og var den største vi fikk denne langhelga.

Rune fikk en ørret på utsett ved hytta sent på kvelden.

Rune fikk en ørret i kvaldsmørket

Fredag tok vi først en liten tur i elva, uten noe resultat, før det ble en fersk frokost.

Fersk ørret til frokost hver dag

Etter frokost ble det en liten tur til Gol for å fylle på med kroker og søkker, og en liten tur på bakeriet, for kosens skyld.

Så ble det en tur oppover elva til Pettersenstilla(oppkalt etter Catos familie). Her fikk vi noen steikefisk alle tre, før vi reiste opp til et stryk hvor Rune fikk flere steikefisk, og så reiste vi opp i en brokulp hvor Cato plukket flest fisk.

Etter en bedre grillmiddag var det bare Cato som forsvant ut i styrtregnet, men han kom resultatløs og gjennomvåt tilbake etter et par timer.

Lørdag kjøpte vi fiskekort nedover elva, og der var det også mange fine fosser, kulper, stryk og stillepartier.

Vi tok oss en kjapp tur innom Ål sentrum på litt shopping, og en liten tur ned på stasjonen, men der var det ingen neger å se(Hellbillies).

På kvelden fant vi igjen noen steder hvor småfisken beit, ja ikke bare beit, den slukte mark og krok som best den kunne.

Småørreten slukte agnet

Så kom den kjedelige søndagen hvor det ble pakket, ryddet og vasket, og man tok oppsummeringen av en fantastisk helg i Hallingdalen. Ca 40 ørret fikk vi opp i løpet av langhelga. Dessverre var de fleste småørret.

Tusen takk til Cato som tok oss med på denne supre turen. Han vil også legge ut film fra helga på sin youtube-kanal: Kytefiskern Fiske Året rundt.