Ferie 2019, del 4

Fredag 19.juli

Da var det bare å pakke bilen, og vaske hytta etter en herlig uke på Magnillen. Turen gikk tilbake til Brekkøya camping i Surnadal der Rune hadde frisørtime kl. 14.00.

Rune hos frisør-Mette

Det kom mange gode innspill, og forslag til mønster og sveiser underveis, men det ble som Rune ville, alt skulle bort.

På kvelden ble det kick-off hos Mette og Jan Ove sammen med Arna, Roar, Lise Marit og Svein Erik.

Lørdag 20.juli

Den store dagen var kommet. Dagen da vi skulle begynne å fiske laks. Dessverre hadde vi ikke tilgang til sona vi leier før kl.18, så det ble en del titting i elva i løpet av dagen.

Utsikten fra brua ved Brekkøya.

Etter en rask tur på butikken reiste vi til Mogstadbakken, der Rune og Marius, samt Olav Myrvang skulle bo i en uke. Mogstadbakken er et gammelt tømmerhus som ligger helt inntil vegen.

Bilde tatt fra trappa på Mogstadbakken

Lise Marit og Svein Erik parkerte bobilen sin nede ved elva, og så var det bare å gjøre de siste forberedelsene før vi kunne begynne fisket.

Da klokka passerte 18, vasset vi ut og gjorde de første forventningsfulle kastene, og pang, på andre kastet får Marius opp en svel på 1,5kg. 20 minutter senere får Svein Erik opp en svel på 1,1kg(svel=liten laks).

2 smålaks første timen

Rune får og slipper ut 2 sjøørret på 1kg og 800g, og Olav får og slipper ut en sjøørret på 600g. Sjøørreten er totalfredet i Surna. Utover kvelden er det flere som har kjenning med fisk, og vi ser en del som plasker, men ingen klarer å få noe mer på land.

Søndag 21.juli

Søndagen startet bra. Både Svein Erik og Olav hadde flere gode napp, men dessverre ikke fast fisk. Været var brukbart og vi koste oss ved elva.

Utsikt fra utedassen

Det var bestemt på forhånd at det skulle være kyllinggryte til middag, og ettersom det var meldt litt nedbør mot kvelden, laget Lise Marit denne på Mogstadbakken, og vi inntok den også i storstua i huset. Etter middag var Rune ivrig etter å komme seg i elva. Det var lurt av ham.

Svel 1,8kg.

Han klarte å få tak i en svel på 1,8kg. Så kom tåka og regnet, og ingen merket noe mer denne kvelden.

Mandag 22.juli

Litt grått og fuktig på morgenen, men det bedret seg litt utover dagen. Fisket var heller dårlig denne dagen.

Litt grått vær, men ivrige fiskere

Det ble mange timer i elva uten noe videre å vise til. Rune fikk opp ei lita skrubbe, men det var jo ikke det vi kom hit for.

Middagen grilles

Middagen ble koteletter, marinert kjøtt, båtpoteter og potetsalat, før vi tok kveldsøkta i elva.

Koselig med bål

Det var fint å ha et bål å sette seg ved, da fisket ikke ga noe utbytte.

Tirsdag 23.juli

Været var igjen helt knall. Skyfri himmel og godt og varmt.

Fiske i sommervarme

Været var så bra at noen valgte å fiske i kortbuksa. Midt på dagen får Marius plutselig napp og klarer å lure opp en svel på 1,1kg. Glemte dessverre å ta bilde av den. Senere på dagen fikk vi besøk av Arna og Roar Bjørnsrud. Roar dro for å fiske, mens Arna ble værende hos oss noen timer. Rune mistet en fisk mens vi vi satt og så på, og Olav får ei skrubbe.

Onsdag 24.juli

Sommerværet fortsatte og denne dagen skulle bli het.

Elva har sunket

Vannstanden i elva hadde sunket litt, men ikke noe drastisk. Litt vind på morgenen, som gjorde det litt verre å holde følelsen med snøret. Rune får en svel på 1,4kg på morgenen.

Laks 1,4kg

Rune og Marius bestemte seg så for å ta en tur ut for å fiske litt i fjorden. Det var greit å få et lite avbrekk, så man ikke gikk lei elvefisket. Vi kjørte ut på ei kai vi har vært før.

Kaifiske med Surnadal i bakgrunnen

Der var det kokvarmt og nesten vindstille. Marius får ei lita lange og Rune ei sypike, før vi må kaste inn håndkle og reise på butikken og kjøpe is. På vei tilbake kjørte vi forbi kalkstranda, som hadde blitt fylt opp av mennesker den drøye timen vi var på kaia.

Etter grillingen på kvelden fikk endelig Olav en svel på 1,3kg.

Blid fisker med fangst

På kvelden fikk vi besøk av lokalbefolkningen.

Kos i gapahuken

Bjørg Janne Hendseth kom og holdt oss med selskap utover kvelden. Alltid hyggelig når Bjørg kommer på besøk, og da blir det, som alltid, mimring tilbake til gamle Honnstad camping.

Torsdag 25.juli

Varmen holdt seg og elva fortsatte å synke. Allikevel var det noen fisk å se. Marius fikk en sjøørret på 700gram som han satte pent tilbake.

Varmt fiskevær

Det ble så varmt utover dagen at det var mindre og mindre klær å se på fiskerne. Tror det ble varmt for fisken også, for det ble mindre og mindre hopping og spretting i elva.

Etter middag hadde vi besøk av Torgeir Bull. Han hadde heller ikke hatt fiskelykke denne uka.

Det ble verre og verre å få sove etter hvert som varmen steg utover uka.

Utsikten fra et varmt soverom på Mogstadbakken

Fredag 26.juli

Da vi kom ned til elva fredag morgen, så vi at det hadde blitt betydelig mindre vann. Det ble vanskelig å fiske med så lite drag i vannet.

Lite vann i elva

Rune prøvde å gjemme seg i skyggen på andre siden av elva, men det var ikke noe mer fisk å få der.

PÅ skyggesiden

Etter hvert måtte vi prøve å gjemme oss i skyggen, og bare se på elva som rant meget rolig forbi.

Da vi satt og fortærte middagen, fikk vi det endelige beviset på at varmen hadde tatt over. Da kom nemlig den lokale ungdommen flytende forbi med flåta fylt med drikkevarer.

Den lokale ungdommen

Etter dette ble det tatt noen kast, uten at noen av oss hadde trua lenger. De fleste stengene ble rigget ned og pakket sammen før vi tok kvelden.

Lørdag 27.juli

Rune gjorde noen kast på morgenen før vi pakket sammen, ryddet og vasket huset, og forlot Surnadal for denne gang. Olav reiste til setra i Gudbrandsdalen, Lise Marit og Svein tok bobilen til Kvikne, og Rune og Marius kjørte videre sørvest.

Vi reiste til Mittet camping ved Langfjorden, mellom Sunndalsøra og Åndalsnes. Årets billigste hytte, men ikke den minste eller dårligste.

Fint vær og fin fiskebrygge

Etter en tur på den lokale butikken, og en tur på gatekjøkkenet på fergekaia på Åfarnes, ville Rune prøve fiskelykken. Han fikk bare makrell. Det var også et tysk par som fisket der, og de fikk makrell, torsk og lyr som de la i kjølebagen sin.

En uredd mink hadde veldig lyst på det de hadde gjemt i kjøleboksen. Minken var så uredd at den var borte og luktet på skoene til Rune før den forsvant bortover kaia.

Vi tok kvelden i en varm hytte med alle vinduer på vidt gap.

Søndag 28.juli

Vasket hytte og pakket bilen for siste gang denne ferien. Kjørte via Åndalsnes, opp Trollstigen, ferga fra Valldal til Eidsdal, ned Ørnevegen til Geiranger hvor vi tok lunsj.

Bakeriet i Geiranger

Etter sandwich, solskinnsbolle og kaffe i Geiranger, bar det strake vegen opp og over fjellet. Kun en pølse på Otta og en kaffe på Biri før turen endte hjemme.

Så etter 1665 kilometer, to tomme bankkontoer, en havål, mye annen fisk, mange minner og fine stunder med gode venner, var sommerferieturen over for i år.

2 kommentarer til «Ferie 2019, del 4»