Pinsetur til Sandefjord

I år bestemte vi oss for å ta pinsehelgen i Sandefjordsområdet, og vi angrer ikke. Leide oss inn på en hytte/minileilighet på Vøra camping på Vesterøya. Pent sted og hyggelig betjening.

Noen hundre meter sørover var det noen svaberg som egnet seg godt for oss og vårt formål.

Været kunne man heller ikke klage på.

Vi agnet med makrell og reke og satte oss ned. Tok ikke lang tid før vi hadde napp begge to.

Det første vi fikk opp var hver vår rødlige torsk i miniklassen. Deretter fikk vi opp 6 sandflyndrer, 3 ulker, 2 blåstål, 1 sei, 1 lyr og 1 sjø-ørret.

Det var Rune som klarte å lure opp denne på 620 gram på en makrellbit.

Lørdag morgen stod vi opp litt etter kl. 05 og reiste inn til sentrum. Der tok vi første ferge til Strømstad for litt «shopping».

Denne tavla fant vi bak baren på båten tilbake til Sandefjord. Det forteller kanskje litt om prioriteringer folk gjør ved muligheter for tax-free shopping.

Kvelden brukte vi på et svaberg sammen med en gjeng øst-europeere.

I alt ble det 7 ulker, 3 torsk, 2 sandflyndrer, 1 sei og 1 berggylt.

Da solen hadde gått ned gikk vi tilbake på hytta og testa ut store deler av fangsten fra «shoppingturen».

Søndag,  og sola var like sterk og klar som tidligere, men det var en sur vind. Dette resulterte i lite fisking, og mye sightseeing og et kafébesøk i stedet. Hyggelig det også når man er på tur.

Mandag morgen hadde vinden stilna, og vi bestemte oss for å prøve oss på svaberget et par timer. Det var mye snakk om at det var mye horngjel i fjorden, og det hadde vi lyst på også.

Rune prøvde seg med liten krok inne ved svaberget, og klarte å lure opp en bergnebb. Ellers var det dårlig med napp. Etter en stund gikk han over til dupp og reke, noe som til slutt ga resultat.

Marius fikk opp en liten torsk før Rune avslutta fiskinga med denne…

Ei stor krabbe hadde sluk i seg makrellbiten.

Så var det tilbake for å pakke seg ut av hytta, og ta turen hjemover etter en helg med knall vær og morsomt fiske.