Ferie 2017, del 6

Torsdag 20. juli

Da var tiden inne for å si takk og farvel til Halvard på Stadsvik brygge, Dolmøy og Hitra. Vi pakket bilen, betalte for drivstoffet på båten og reiste mot Surnadal.

På veien reiste vi innom Vindøla Camping, hvor vi traff Magne, Helge og Peter. Yvonne var i elva og «dengte» flua.

Vel fremme i Skei, sentrum i Surnadal, møtte vi en god gammel venn, Bjørg Janne(Duracell) og tok en prat utenfor senteret. Siden bar det ned på Brekkøya som skal være vårt hjem i to dager.

En runde for å hilse på kjente, titte litt på elva og drømme seg bort hver gang det var en fisk som viste seg frem.

Surnavarmen kom også sammen med fiskekompisene, så det var en fin ettermiddag og kveld med avkjølende drikke.

Fredag 21. juli

Etter en kort natt med dårlig søvn blei det frokost og kaffe på en av benkene ved elva. Etterpå gikk vi opp på brua og der så vi et flak med 10-12 fine lakser som hadde tenkt seg oppover elva. Herlig syn!!!

Fiskefri dag i går gjorde at det verket litt, derfor tok vi turen ut til Todalen etter en kort stopp på Kiwi, hvor vi handlet agn(makrell og reker).

Etter kort tids fiske tror Rune han har fått på noe tang på kroken. Dette viste seg å være en blekksprut som klynget seg rundt søkke. I overflaten bare slapp den taket og forsvant ned igjen, dessverre.

Rett etter dette fikk Marius en fin Berggylt på 950 gram(ny art for året) og Rune en sei på 3,4 kg.

Rune får seien på lettspinnutstyr, derfor tar det litt tid å få den opp på svaberget, samtidig biter det på den andre stanga han har slengt ut.

Der kommer det, etter litt tauing, opp ei fin piggskate.

Ny art, både for året og fiskekompisene. Morro!!

Etter et par knurr og lyr fikk Rune bitt av fortommen et par ganger før han klarer å få opp en til.

Førstegangs fangst for fiskekompisene, og så klarer Rune å dra opp to på en dag.(en av hvert kjønn)

Etter dette tok varmen oss så vi måtte bare reise tilbake på hytta for dusj og avkjøling.

På ettermiddagen kom Svein Erik(Ludvik) og Lise Marit så da blei det middag, og en kald en, eller flere, før det blei kvelden.