Ferie2024, del 6

Tirsdag 23.juli

Botnen camping

Vi reiste videre fra Sognefjorden på morgenen, men det tok ikke lang tid før vi skjønte at vi ble forfulgt.

Luksusyacht

Milliardæryachten som lå i Molde tidligere hadde nå forflyttet seg til Sognefjorden og lå i en vik noen få kilometer fra der vi overnattet.

Vi satte kursen sørover, og etter milevis med tunneler kom vi ned til Hardangerfjorden. Klokka 12.03 rullet vi inn på fergekaia i Gjermundshamn og så ferga som akkurat hadde lagt fra kai. Den neste båten gikk ikke før 13.00 så da ble det brødskiver i bakluka mens vi ventet.

Da vi hadde kommet oss over fjorden prøvde vi oss på Rosendal hyttetun, men der var det ingen muligheter så vi måtte snu og kjøre andre vegen.

Vi endte opp på Ænes camping. Der fantes det ikke butikker så vi måtte reise tilbake til Rosendal for å handle. Resten av dagen gikk med til avslapping.

Onsdag 24.juli

Ænes var velsignet med sin egen lakseelv, så vi måtte prøve lykken. Vi gikk omtrent en kilometer oppover elva.

Æneselva

Elva bestod av steiner, små kulper og noen litt stillere områder. Rune var dyktig og fikk en liten laks i en bitteliten høl.

Laks

Det ble med den ene laksen på rett over 1 kg før vi slitne snublet oss tilbake til hytta for lønsj.

Etter lønsj prøvde vi oss i nedre del av elva. Helt nede mot utløpet.

Utløpet av Æneselva

Fisket noen timer i ettermiddagssola, uten noe annet enn yngel som nappet.

Litt utpå kvelden skulle vi ta oss en forfriskende dusj, men det endte opp som en frustrerende dusj i stedet. Utrolig dårlig trykk og i tillegg måtte man trykke inn en knapp hvert femte sekund for at vannet skulle renne. Heldigvis var dusjen gratis.

Torsdag 25.juli

Pakket bilen og reiste videre. Frokosten ble inntatt på Trolltunga lille bakeri i Odda.

Fersk bakst

Nysmurte baguetter, skolebrød og kaker smakte godt der vi satt med utsikt til Lothepus bobilcamp.

Turen gikk videre over fjellet og til Trillhus camping i Hallingdalen. Siste overnattingssted på denne ferieturen.

Hytta på Trillhus

Fint vær så vi kjøpte fiskekort og tok oss en kveldstur rett ovenfor brua. Det ble noen små ørreter på oss, men alle ble sluppet tilbake.

Det var noen nesten tamme ender som holdt oss med selskap utover kvelden. Så ble det grilling(svin, ikke and) før vi tok en tidlig kveld.

Fredag 26.juli

Våknet opp til en litt gråere dag, noe som også var meldt på YR.

Etter frokost gikk vi litt nedover elva. Ørreten beit litt her og der, men de store uteble. Det begynte å regne så vi gikk tilbake til hytta for en skikkelig coboy-lunsj.

Oppvask

Det regnet kraftig en stund så Rune skylte oppvasken rett ut av vinduet. Vi valgte å utsette fisket til været letnet litt utpå ettermiddagen.

Ørret

Rune fikk en fin ørret som ble renset og fryst ned.

Siste kvelden ble brukt til en siste grillmiddag med tilhørende akevitt og øl.

Lørdag 27.juli

For siste gang denne ferieturen pakket vi bilen, vasket hytte og reiste.

I bilen hjemover var vi enige om at vi kunne fortsatt en stund til, hvis feriedager og lommeboka hadde tillatt det. Nok en gang har vi hatt en helt fantastisk ferie, med brukbart fiske, mye hyggelig samvær, noen nye bekjentskaper, og en stor bunke opplevelser i minneboka.

Takk for nå Sommerferie 2024!