Ferie 2024, del 5

Fredag 19.juli

Pakket bilen og vasket hytta før ferden videre.

Takk til Randi og Jarl Egil Mørkedal, som eier campingen. og Frank og Gunn Nyhuus med storfamilie for en fantastisk tid sammen på Magnillen. Gleder oss allerede til neste år.

Ferden gikk først vestover mot Kristiansund.

Gjemnessundbrua

Så dreide ferden til Molde hvor det ble en stopp på Jaktia, før vi kjørte ned på fergekaia. Der fikk vi se at man kan få seg en helt ok jolle for pengene man tjener på å sette seg inn i data og IT.

Reisen gikk videre til Sykkylven hvor vi måtte lempe de fryste fiskefiletene inn på fryselageret på Extra.

Innlosjeringen ble på Sjøbakken camping, mens taco-middagen(og øl og vin)ble servert hjemme hos Marita Risvik og Helge Tronrud.

Helge Tronrud

Lørdag 20.juli

Lørdag morgen ble vi hentet av Helge, og turen gikk til Stranda. Her skulle vi prøve oss på laksefiske i Strandaelva, en av de få elvene som ikke måtte stenge.

Strandaelva

Så veldig lovende ut selv om det var lite vann. Vi hadde kjøpt kort fra 9-16 og gledet oss stort.

Det var stekende sol og helt uaktuelt med vadetøy i elva. Etter drøye 5 timer måtte vi innse at laksen vant denne gangen også. Vi reiste litt lenger opp i elva og der så vi to laks i en liten kulp. Dessverre var det ovenfor sonen vi hadde kjøpt kort i.

Senere på dagen var vi nok en gang bedt på middag. Helge serverte en langpannerett med kylling, poteter, rotgrønsaker og hakkede tomater. Nydelig middag akkompagnert av rødvin, øl og akevitt.

Utsikt fra verandaen

Det er en flott utsikt fra verandaen til Marita og Helge, med fjorden og starten på Sunnmørsalpene bak.

Søndag 21.juli

En litt senere start på eventyrene denne dagen. Helge hadde bedt oss med på fiske i fjorden.

Helges yacht

Det er kanskje ikke den mest praktiske båten for fiske, med tepper i dørken, men det ble en fin tur i praktfullt vær.

Godvær på fjorden

Etter bare 5 minutters fiske hadde Rune dratt opp en fin lange i båten. Her blir det god fangst tenkte nok flere av oss. Det ble med den ene fisken.

På kvelden ble det igjen felles middag. Denne gang var det den kjente Aursnesburgeren og pizza(Marita) som ble fortært. Aktivitetene og sjølufta tok på så det ble en tidlig kveld.

Ikornes by night

Mandag 22.juli

Nok en gang tid for å pakke bilen, og rydde og vaske seg ut av ei hytte.

Hytta på Sjøbakken camping

Campingen ellers var full av polske mc-kjørere og over 40 ubemidlede franske ungdommer som var tatt med på Norgesferie av veldedige organisasjoner. Et meget hyggelig tiltak.

Etter 4 dager i Sykkylven med god mat og meget hyggelig samvær takket vi for oss ved å tømme fryselageret på Extra for fisk.

Frokost ble inntatt på O.P.Lødøen landhandel i Grodås(Hornindal).

Koselig liten butikk

Grodås er det eneste stedet vi har sett hvor de har frisørsalong på YX-stasjonen.

Klipp eller full tank?

Videre gikk ferden til Loen og Olden, men der var tåka og skyene så tette at vi ikke så en dritt.

I de bratte bakkene opp fra Utvik var det plutselig lang kø. Her var det noen andre enn trafikantene på hjul som hadde forgangsrett.

Kukø

Synd at vegen var lagt midt i krøtterstien på veg over fjellet.

I Balestrand var det tid for lunsj. Her fant vi en koselig liten restaurant hvor vi koste oss med fish & chips.

Fish & chips

Handling av de nødvendigste matvarer ble gjort i Høyanger før vi stilte oss i fergekø ved Lavik. Tok ikke mer enn 5 minutter før vi fikk kjøre om bord. Da vi kom på andre siden så vi en 4-5 kilometer lang kø som skulle motsatt veg, så der var det lenger ventetid.

Litt utover langs Sognefjorden kom vi til dagens destinasjon som ble Botnen camping. I morgen går ferden videre da det kun var ledig for en natt.